logo
Stowarzyszenie Inżynierów
i Techników Komunikacji RP
ZARZĄD KRAJOWY

XV jubileuszowa konferencja naukowo-techniczna Modern Electric Traction 2024 - komentarze

Kamil Wilde

Wiceprezes ds. bezpieczeństwa, Urząd Transportu Kolejowego


Polska sieć kolejowa potrzebuje zmian. Szczególnie jeśli chcemy mieć w Polsce koleje dużych prędkości. Zmiana napięcia w wybranych sytuacjach wydaje się zatem koniecznością. System zasilania 2x25 kV AC 50 Hz jest rozwiązaniem, które pozwoli na większe prędkości pociągów. Jest to system bardziej efektywny niż 3 kV prądu stałego, którego górną granicą jest prędkość pojazdów kolejowych wynosząca 230-250 km/h. Czasem może być to za mało. Za kilka lat system 25 kV będziemy mieć na polskim odcinku Rail Baltica. Pewnie też na CPK. Jak zatem powinien wyglądać transport zelektryfikowany w Polsce? Powinien być bezpieczny, dysponować wykwalifikowanym personelem, ale też oczywiście musi być wspierany przez nowoczesne technologie i nowoczesną infrastrukturę. Takie konferencje jak Modern Electric Traction są potrzebne. Są miejscem spotkań ludzi, którzy znają się na swojej pracy. Są polem rozwijania współpracy między wieloma środowiskami, miejscem na dyskusje. A to z kolei droga do poszukiwania najlepszych rozwiązań.

 


Stanisław Pokora

dyrektor Departamentu Standardów Technicznych PSE SA


(…) Dla Operatora Sieci Przesyłowej projekty zasilania KDP są istotne przede wszystkim pod kątem dobrego sprzęgnięcia odbiorów o specyficznej konfiguracji (zasilanie dwufazowe) z trójfazowym systemem sieci najwyższych napięć. Wykonane wcześniej opracowania studialne, o których dyskutowaliśmy z zespołami projektowymi, utwierdziły nas w przekonaniu, że projekty te można zrealizować tak aby oba obszary pracowały bez zakłóceń i problemów (np. wpływ na jakość energii). Materiały prezentowane w trakcie Konferencji pozwoliły nam szerzej spojrzeć na zagadnienia zasilania 2 x 25 kV AC w aspekcie możliwych do zastosowania technologii (np energoelektroniczne przetwornice) oraz projektów realizowanych w innych krajach np. LITWA – ŁOTWA – ESTONIA.

(…) Innym obszarem, który zwrócił naszą uwagę, jest współpraca tzw. przemysłu (instytucje kolejowe) ze światem nauki (Instytut Trakcji PW). (..) Efektem tej współpracy dla kolei są, między innymi, projekty optymalizacji zużycia energii elektrycznej realizowane w różnych obszarach (rozwiązania techniczne, organizacja transportu, odzysk energii w procesie hamowania, rozwijanie dobrych nawyków eksploatacyjnych), a dla środowiska naukowego szeroko rozumiany rozwój kadry, patenty.

(…) widać było zaangażowanie prelegentów w poszukiwania rozwiązań, tworzeniu baz danych, gromadzeniu statystyk, które docelowo służyć miały wyciąganiu wniosków i tworzeniu programów naprawczych.

 


prof. dr hab. inż. Adam Szeląg

Przewodniczący Komitetu Programowego

Instytut Elektroenergetyki, Wydział Elektryczny, Politechnika Warszawska


Jubileuszowa konferencja Modern Electric Traction- MET’2024 wróciła do źródeł – Politechniki Warszawskiej, gdzie została zainaugurowana w 1993 r. przez nestora trakcji elektrycznej prof. Jana Podoskiego. Wspominaliśmy sylwetkę i dorobek Profesora także z okazji 120-lecia Jego urodzin.  Jak zwykle MET’2024 cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem (ponad 180 uczestników z Polski i krajów takich jak: Czechy, W. Brytania, Ukraina, Chorwacja, Niemcy, Szwajcaria, Belgia, Włochy. Wśród uczestników było szereg członków zarządów firm transportowych, produkcyjnych i projektowych pojazdów i urządzeń elektrycznych, ale także innych spółek infrastrukturalnych zainteresowanych zagadnieniami racjonalizacji użycia energii elektrycznej w transporcie – wiodącym tematem konferencji.  Szereg gości wystąpiło w trakcie Sesji Plenarnej rozpoczęcia MET’2024.  

W pierwszym dniu dominowały panele tematyczne o tematyce taborowej, oszczędności i wykorzystania energii odnawialnej oraz zaawansowania i rozwoju szybkiej kolei zasilanej napięciem 25 kV 50 Hz w krajach Trójmorza, w tym zakresu przygotowań do pierwszych linii kolejowych zasilanych tym systemem w Polsce – CPK i linii E75 na odcinku Ełk-Trakiszki.

Drugiego dnia przedstawiano prezentacje w sesjach tematycznych takich jak:  analizy systemów trakcji elektrycznej, sieci trakcyjnej dla KDP, trakcyjnych układów zasilania AC i DC oraz efektywności energetycznej w transporcie (we współpracy ze Stowarzyszeniem Elektryków Polskich co zaowocowało udziałem przedstawicieli Kolegium Trakcji Elektrycznej SEP).

Obrady pierwszego i drugiego dnia odbywały się w stylowej Małej Auli w historycznym Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej. Trzeciego dnia MET’2024 gościła w Gmachu Starej Kotłowni Wydziału Elektrycznego, a gospodarzem był Instytut Elektroenergetyki. Sesji rozpoczęły się prezentacjami omawiającymi działalność Instytut Elektroenergetyki oraz omówieniem osiągnięć w zakresie zelektryfikowanego transportu. Sesje tematyczne obejmowały zagadnienia związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, magazynów energii, integracji energetycznych węzłów transportowych w Smart Gridy, zasllania pojazdów elektrycznych, badań i pomiarów w obwodach trakcyjnych oraz bezpieczeństwa w obwodach powrotnych, w szczególności na styku systemów AC i DC. Była także możliwość zwiedzania laboratoriów naukowych i dydaktycznych Instytutu Elektroenergetyki.

15 już raz konferencja MET’2024 wykazała, że stanowi bardzo dobre forum integracji środowisk naukowców i praktyków, producentów i użytkowników, projektantów i wykonawców   z obszaru transportu zelektryfikowanego i infrastruktury elektroenergetycznej. Wskazała także kierunki, które pozwolą na  racjonalizację zużycia energii w transporcie, co staje się celem numer 1.nie tylko ze względu na wzrost cenę energii, ale także konieczności transformacji energetycznej. 

Bartosz Antkowiak

Dyrektor działu Architektury, Systemów i Sterowania w PESA Bydgoszcz S.A.


(…) w mojej opinii najważniejsze jest możliwość "zderzenia" różnych punktów widzenia na ten sam temat.
Od strony użytkownika, od strony operatora, od strony producenta. To najcenniejsza wartość.

 


Andrzej Tarnowski

Wydział Infrastruktury

Z-ca Naczelnika

Główny Energetyk

WKD Sp. z o.o.


Informacje pozyskane z przedstawionych prezentacji i dyskusji odbywających się w trakcie konferencji MET2024 pozwolą po części rozwiązać problemy występujące na WKD. Pokazały jak ważne jest ograniczanie zużycia energii w transporcie publicznym w aspekcie ekonomicznym i ekologicznym.

 


prof. dr sc. Mladen Niksic

Vice Dean for Administrative and Business Affairs

University of Zagreb


Once again, I would like to express my gratitude for the hospitality, accommodation, organization and the wonderful time spent duringthe conference.
I believe that the conference was excellently conceived and organized into thematic sections with interesting presentations and panels. Congratulations on the selection of the panel participants who shared their thoughts with the other conference attendees. Additionally, besides participants from Poland; experts and scientists from abroad also exchanged their experiences and insights with other participants. Consideringthe planned projects related to the modification of the traction system in Poland, it was valuable to hear individual perspectives and approaches to solving very demanding challenges.
Finally, the informal gatherings over dinners were also very fruitful in discussions with representatives from railways, operators, industry and universities.
I look forward to attending futurę Modern Electric Traction conferences.

Międzynarodowa współpraca Stowarzyszeń

ueeiv vdei

Czasopisma

transport-miejski-i-regionalny
drogownictwo
przeglad komunikacyjny

Członkowie wspierający SITK

1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'
1.jpg'