Z historii Stowarzyszenia
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników
Komunikacji RP, powołane w 1946 roku, nawiązywało do tradycji
międzywojennych organizacji technicznych: Związku Polskich Inżynierów
Kolejowych, Zrzeszenia Pracowników Administracji Technicznej PKP,
Zrzeszenia Techników Kolejowych RP, Związku Inżynierów Drogowych RP,
Stowarzyszenia Członków Polskich Kongresów Drogowych, Ligi Drogowej.
Powstanie Stowarzyszenia to zasługa
zawiązanej w końcu 1945 roku grupy inicjatywnej w składzie: Zygmunt
Balicki, Wacław Gordziałowski, Tadeusz Grochowski, Jan Kubalski,
Zbigniew Modliński, Jan Różycki, Józef Skrzekot, Robert Szajer, Piotr
Trzaskała, Józef Zgierski, która podjęła pierwsze kroki organizacyjne,
zmierzające do powołania Stowarzyszenia jednoczącego wszystkich
inżynierów i techników komunikacji oraz inne osoby, mające staż pracy i
doświadczenie zawodowe w dziedzinie komunikacji lub w dziedzinach
pokrewnych.
Celem powołania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP było:
• rozwijanie techniki w dziedzinie inżynierii lądowej, komunikacji i transportu;
• reprezentowanie kadr inżynieryjno-technicznych wobec władz państwowych i związkowych;
• podwyższanie kwalifikacji zawodowych tych kadr;
• ochrona zawodu;
• organizowanie samopomocy koleżeńskiej.
Obecnie - zgodnie ze statutowym zapisem - Stowarzyszenie Inżynierów
i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej powszechnie używające
skrótu SITK, jest organizacją naukowo-techniczną o celach
niekomercyjnych, działającą na rzecz transportu, przede wszystkim dla
dobra swoich członków.
Władzami Stowarzyszenia są:
Zjazd Delegatów
Zarząd Krajowy
Krajowa Komisja Rewizyjna
Krajowy Sąd Koleżeński.
Jednostkami terenowymi SITK są oddziały.
Zarząd Krajowy i zarządy oddziałów mogą powoływać sekcje (komitety) krajowe i oddziałowe jako zespoły doradcze.