Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP i UIC przy współpracy z CER, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz Komisją Europejską zorganizowało seminarium, którego tematem było znaczenie nowych regulacji dot. rozwoju sieci TEN-T oraz zasad finansowania ich rozwoju. Nowe rozporządzenia unijne 1315/2003 i 1316/2013 opublikowane 11 grudnia 2013 r. określają kierunki rozwoju sieci TEN-T dla wszystkichrodzajów transportu. Zgodnie z Białą Księgą Komisji Europejskiej z 2011 r. szczególna rola na mapie transportowej Europy przypada kolejom dużych prędkości. Do 2030 r. długość linii dużych prędkości w Europie zostanie potrojona.
Seminarium otworzył Wicemarszałek Sejmu RP Cezary Grabarczyk, były Minister Infrastruktury, który rozpoczął prace nad przygotowaniem budowy linii dużych prędkości w Polsce oraz jej połączeniem z Berlinem i Pragą. Był także jednym z największych zwolenników nowego kształtu sieci TEN-T. Propozycje inwestycji w sieć kolejową do 2020 r. w Polsce omówił Zbigniew Klepacki - Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju. LiborLochman - Dyrektor wykonawczy CER przedstawił w swoim wystąpieniu problemy i bariery oraz możliwości rozwoju przewozów pasażerskich w Europie. Paweł Stelmaszczyk - Przedstawiciel Komisji Europejskiej omówił kierunki europejskiej polityki transportowej w świetle Białej Księgi z 2011 r. i nowe podejście korytarzowe na rzecz rozwoju TEN-T. Pierwszą sesję seminarium podsumowali Iñaki Barrón - Dyrektor Departamentu Pasażerskiego i Dużych Prędkości UIC i Michel Leboeuf - Przewodniczący Komitetu Intercity & High Speed UIC. Iñaki Barrón opisał rozwój systemów kolei dużych prędkości w Europie i na świecie, a Michel Leboeuf podsumował dorobek i zamierzenia UIC w zakresie rozwoju przewozów pasażerskich, zwłaszcza kolejami dużych prędkości.