Podczas wystąpień zaprezentowano systemy
podstacji współpracujące ze źródłami: energii odnawialnej, rekuperacji z pojazdów
w obecnym systemie 3 kV DC i magazynami energii. Eksperci zwrócili uwagę
zgromadzonych, że kolej emituje tylko ok. 1,5 % światowej emisji CO2.
Drugiego dnia konferencji dominował temat zasilania. Omawiane były rozwiązania
konwencjonalne i niekonwencjonalne, magazyny energii, rodzaje i typy sieci
trakcyjnej, rozdzielnice 220 i 110 kV, stacje transformatorowe 110 kV / 25 kV
50 Hz AC, systemy przetwornic AC/AC i AC/DC wielkich mocy.
Prezentację wygłosił Artur
Wachtarczyk z firmy Art Energy, prezentując plan i rozwiązania techniczne,
które będą zastosowane na linii kolejowej: Ełk – Suwałki – Mockava. Poruszył on
kwestie wyboru systemu zasilania 2x25 kV 50 Hz AC oraz na odcinku granicznym
systemu 1x25 kV 50 Hz AC. System ten będzie działał w oparciu o SFC – ang. Static Frequency Converters, czyli tyrystorowy przekształtnik
elektroenergetyczny zapewniający stałą częstotliwość i równomiernie obciążający
trzy fazy zasilania.
Łukasz Iwański z Metroprojekt, zaprezentował sieć
YBz95-CMg150H. Ostatnia litera oznacza podniesioną prędkość do 350 km/h.
Trudność w projektowaniu sieci stanowiły długości odstępów pomiędzy przęsłami.
Sieć zachowywała się niestabilnie przy 65 metrach ostępu, zwiększono naciąg do
20 kN stosując klasyczne obciążniki betonowe, co poprawiło jej sztywność. W
sieciach trakcyjnych projektowanych na wartości powyżej 250 km/h nie znajdują
zastosowania rozwiązania naciągów sprężynowo-bębnowych.
Piotr Sikorski z CORAIL zaprezentował sztywną sieć trakcyjną
do prędkości 250 km/h. Sieć może być stosowana przy każdym charakterze prądu
AC/DC i przy napięciach od 600 V DC do 25 kV AC. Sieć tego typu zostanie
zabudowana na zajezdni tramwajowej R-5 Annopol w Warszawie.
Maciej Szaraniec zaprezentował system PKP PLK S.A. pomagający
analizować zużycie energii elektrycznej na przystankach i punktach
eksploatacyjnych. System łączy informacje techniczne (m.in. zakontraktowaną moc)
z informacjami handlowo-fiskalnymi. PKP PLK planuje wdrożyć system dynamicznego
oświetlenia na stacjach i przystankach, ponieważ 50 % zużycia energii
nietrakcyjnej jest generowane przez oświetlenie przestrzeni przeznaczonej dla
pasażerów przez oprawy sodowe i rtęciowe, które są energochłonne. System ma
inteligentnie rozświetlać przestrzeń, gdy podróżny znajdzie się na peronie, a
także przed planowanym przyjazdem pociągu.
W swoich prezentacjach: Siemens Mobility, Hitachi Energy,
Sesto zaprezentowały rozdzielnice, podstacje i urządzenia SFC do zasilania
trakcyjnego w systemie 2x25 kV 50 Hz AC, kompensatory mocy biernej i magazyny
energii.
Kolejna sesja poświęcona była efektywności energetycznej,
racjonalnej gospodarce energetycznej, odzyskowi energii hamowania i
wykorzystywania jej do rozruchu (rekuperacja/).
W swoim wystąpieniu Marek Sokołowski – Członek Zarządu Metra Warszawskiego
zaskoczył danymi o niskich wynikach rekuperacji w metrze. Pomimo dużego
natężenia ruchu pociągów (co 140 sekund) na pierwszej linii jest odzyskiwane
tylko 8% energii elektrycznej. Wykonano połączenie podstacji na pierwszej linii
metra po 3 podstacje czyli po 6 przystanków, w celu zwiększenia
prawdopodobieństwa odzysku energii dzięki synchronizacji hamowania i rozruchu.Na
drugiej linii metra funkcjonuje superkondensator o mocy 12kWh, który z
powodzeniem odzyskuje część energii z rekuperacji. Rekuperacja na odcinku
centralnym drugiej linii metra wynosi około 30%.
Swoimi doświadczeniami z ecodrivingu podzieliły się Koleje
Wielkopolskie prezentując, że pojazd podczas postoju z załączonym ogrzewaniem
lub klimatyzacją, w warunkach odpowiednio: ostrej zimy i upalnego lata, pobiera
około 100 kWh na każdą godzinę. KW stworzyły tabelę i wykresy czasu schładzania
i grzania pociągu w zależności czasu do temperatury zewnętrznej. KW
zaprezentowały też przejazdy pociągów w warunkach stałych relacji (Poznań
Główny – Konin). Omówiono zalety stosowania ekonomicznej jazdy, wykorzystania
systemu Sensum firmy Reds S.A. Koleje Wielkopolskie rozpoczęły również pilotażowe
testy na pociągach spalinowych.
Firma REDS S.A. omówiła analitykę danych o zużyciu energii trakcyjnej,
pozyskanych z przejazdów rzeczywistych z zastosowaniem anonimizacji.
Analizy te pozwoliły na wyeliminowanie zachowań generujących nadmierne i
nieuzasadnione zużycie energii.
MEDCOM zaprezentował: przekształtniki, przetwornice statyczne
o małych i średnich mocach o zmniejszonej masie przez zastosowanie tranzystorów
z warstwą półprzewodnika z węglika krzemu. Tranzystor MOSFET SiC oferuje
mniejsze straty energii pracując z wyższymi częstotliwościami po za zakresem
słyszalności człowieka. Firma wykorzystuje do tego celu produkty japońskiego
giganta Toshiba. Tranzystory MOSFET SiC oferują sprawność do 95,5 %.
Konstrukcje przetwornic w oparciu o nową technologię są do 50 % lżejsze od
tradycyjnych przetwornic z krzemowymi tranzystorami IGBT.
Obrady pierwszego i drugiego dnia odbywały się w stylowej
Małej Auli w historycznym Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej. Trzeciego
dnia MET’2024 gościła w Gmachu Starej Kotłowni Wydziału Elektrycznego, a
gospodarzem był Instytut Elektroenergetyki. Sesje rozpoczęły się prezentacjami
omawiającymi działalność Instytut Elektroenergetyki oraz omówieniem osiągnięć w
zakresie zelektryfikowanego transportu. Sesje tematyczne obejmowały zagadnienia
związane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, magazynów energii,
integracji energetycznych węzłów transportowych w Smart Gridy, zasllania
pojazdów elektrycznych, badań i pomiarów w obwodach trakcyjnych oraz
bezpieczeństwa w obwodach powrotnych, w szczególności na styku systemów AC i
DC. Była także możliwość zwiedzania laboratoriów naukowych i dydaktycznych
Instytutu Elektroenergetyki.
Liczba prezentacji i wystąpień
uniemożliwia omówienie ich wszystkich w formie syntetycznej notatki, dlatego
odsyłamy czytelników do materiałów konferencyjnych.
Jak zawsze konferencja MET’2024
cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem (ponad 180 uczestników z Polski i
krajów takich jak: Czechy, W. Brytania, Ukraina, Chorwacja, Niemcy, Szwajcaria,
Belgia, Włochy). Wśród uczestników byli członkowie zarządów firm
transportowych, produkcyjnych i projektowych pojazdów i urządzeń elektrycznych,
ale także innych spółek infrastrukturalnych zainteresowanych zagadnieniami
racjonalizacji użycia energii elektrycznej w transporcie – wiodącym tematem konferencji.
Znamienite grono prelegentów – wykładowców akademickich, badaczy ale także
praktyków i przedsiębiorców zapewniło niepowtarzalny charakter Konferencji
MET i utrwaliło jej odbiór jako najważniejszego wydarzenia naukowego z zakresu
trakcji elektrycznej w Polsce.
Konferencja MET stanowi doskonałą
okazję do wymiany doświadczeń i identyfikacji najważniejszych wyzwań stojących
przed branżą.
Konferencja MET2024 została w tym roku objęta patronatem
honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Instytutu Kolejnictwa, Marszałka
Województwa Mazowieckiego, Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Polskie Linie
Kolejowe, ZTM w Warszawie, SKM oraz CUPT.
Organizatorzy dziękują sponsorom, którzy przyczynili wsparli
konferencję: Partner Generalny- Hitachi Energy, Partner Platynowy – Rail Power
Systems, Partner Złoty – Sesto, Corail, Siemens Energy, Siemens Mobility,
Metroprojekt oraz Partner Srebrny – Art. Energy.