O nowoczesnym sterowaniu ruchem i łączności na kolei w Kielcach
W
dniach 12-14 czerwca 2024 r. w Cedzynie, Oddział SITK w Kielcach zorganizował
jak co roku najważniejsze wydarzenie branży sterowania ruchem w Polsce –
Konferencję Naukowo-Techniczną pn.: „Innowacyjne technologie w budowie,
utrzymaniu, eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności w
kolejnictwie polskim”.
Podczas trzydniowych obrad eksperci branży signalingu dyskutowali w IV sesjach o:
innowacjach, wyzwaniach, problemach i ich rozwiązywaniu. Niezmienną wartością
tego wydarzenia jest jego najwyższy poziom merytoryczny. Grono przedstawicieli
nauki z profesorami: Markiem Pawlikiem, Andrzejem Białoniem, Andrzejem Toruniem
i Andrzejem Kochanem na czele, recenzowało wraz z użytkownikami systemów oraz
przedstawicielami krajowej władzy bezpieczeństwa, prezentowane koncepcje i
rozwiązania.
Wśród
gości specjalnych znaleźli się: Tadeusz Ryś - Przewodniczący Państwowej Komisji
Badania Wypadków Kolejowych, Krzysztof Waszkiewicz i Piotr Kubicki – Członkowie
Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Konrad Zakrzewski – Ekspert w
Departamencie Techniki i Wyrobów Urzędu Transportu Kolejowego.
Największym
wyzwaniem wskazywanym w wystąpieniach prelegentów była kwestia żywotności
systemów srk – koncepcja end of life oraz idący za tym dylemat na jaki
okres czasu należy projektować, budować i utrzymywać systemy srk (głos
Piotra Kubickiego z PKP PLK) oraz kwestia czy należy wymieniać je w całości
(głos Pawła Przyżyckiego z Hitachi Rail) czy dopuszczać wymianę
wyłącznie elementów, których funkcjonalności lub bezpieczeństwo nie odpowiadają
aktualnym wyzwaniom (głos Mirosława Czarnego z Alstom).
Prezes
Piotr Kubicki w obrazowy sposób przyrównał konieczność wymiany systemów srk do
wymiany telefonów komórkowych, które starzeją się w określonym czasie i dalsze
ich serwisowanie przestaje być celowe ze względu na postęp technologiczny i
względy bezpieczeństwa. Przedstawiciel PKP PLK wielokrotnie powtarzał, że
narodowy zarządca infrastruktury otwiera szeroko bramy dla przedstawicieli
branży i liczy na dialog służący zwiększeniu satysfakcji ze współpracy w
zakresie zapewnienie wysokiej dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa
systemów sterowania ruchem i łączności przy ich optymalnych kosztach.
Prezes
Kubicki szczególnie zaakcentował podjęcie przez PKP PLK zdecydowanych działań
na rzecz przyspieszenia realizacji projektów GSM-R i wdrażania ERTMS/ETCS oraz
wprowadzenia systemu zgłaszania i nadzoru procesu usuwania usterek przez
dedykowane aplikacje na urządzenia mobilne (Android, iOS), a nie w formie tradycyjnej
rozmowy telefonicznej jak ma to miejsce obecnie. Dla przyspieszenia działań
naprawczych, PKP PLK umożliwi wyspecjalizowanym serwisantom srk usuwanie
usterek za pomocą dostępu zdalnego poprzez dedykowane łącza VPN.
Piotr
Kubicki poinformował zgromadzonych, że PKP PLK odejdą od zlecania realizacji projektowania
i budowy systemów srk w ramach kompleksowych modernizacji/budowy linii
kolejowych, przechodząc na model w którym srk będzie wydzielona jako odrębne
postępowania dedykowane dla firm wykonawczych i instalacyjnych z branży.
Powiedział, że to PKP PLK będą decydowały jaki system sterowania ma być
zabudowany na danej linii, a nie generalny wykonawca który przy wyborze
rozwiązań signalingowych kieruje się ceną, a nie funkcjonalnością systemu.
Prelegenci
z PKP PLK zwracali szczególną uwagę na kwestię otwartych inferfejsów które mają
umożliwić współpracę między urządzeniami różnych producentów na wymaganym
poziomie niezawodności przy pełnej funkcjonalności i bez nadmiernych kosztów
ponoszonych na każdorazową integrację.
Jednym
z przewodnich wątków konferencji była kwestia cyfryzacji kolei oraz
cyberbezpieczeństwo systemów kolejowych. O skutkach wejścia w życie Dyrektywy
UE NIS2 w swoich wystąpieniach mówili: prof. Marek Pawlik z IK i Piotr
Kubicki z PKP PLK.
O
kosztach nowoczesnych systemów srk mówiono w kontekście szerszego wprowadzenia
ETCS w wersji Limited Supervision, jako metody na zachowanie wymaganego poziomu
bezpieczeństwa przy redukcji kosztów względem „pełnego nadzoru” ETCS mówił
prof. Andrzej Kochan z PW. W tym zakresie swoje rozwiązania prezentowała Grupa
Kombud, której przedstawiciele udowadniali celowość stosowania takiego
rozwiązania na liniach małoobciążonych. Z tą tezą nie zgodził się
przedstawiciel Hitachi Rail, który zauważył, że różnica w kosztach nie
uzasadnia braku wszystkich funkcjonalności w trybie FS – pełnego nadzoru ETCS.
Mirosław
Czarny z Alstom poruszył kwestię konieczności uwzględnienia przez PKP PLK, jako
zamawiającego systemy srk, kosztów eksploatacji poszczególnych systemów w
okresie ich życia, co ma doniosłe znaczenie przy skali związanej z efektem
sieci. Również eco-driving maszynistów, wspierany krzywymi hamowania ETCS może
przyczynić się do zmniejszenia kosztów związanych ze zużyciem energii eklektycznej
w systemie kolejowym i podniesienia tym samym jego atrakcyjności dla klientów.
Przedstawiciele
PKBWK zaprezentowali zgromadzonym ostatnie trendy związane z wypadkami i
zdarzeniami na kolei ze szczególnym uwzględnieniem obszaru przejazdów
kolejowych.
O
procesie certyfikacji systemów sterowania mówił w swoim wystąpieniu Alfred
Kurkowski z Alstom.
Michał
Matowicki z AŻD Praha, przedstawił niezwykle ciekawą koncepcję wykorzystania
przez lidera branży srk w Czechach przejętych od Správy železnic 2 linii
kolejowych, które po modernizacji stały się dla nich poligonem do prowadzenia
badań i testowania nowych rozwiązań systemów srk i łączności oraz szkolenia:
operatorów, monterów urządzeń oraz studentów uczelni technicznych.
Konferencję
tradycyjnie zakończyła prezentacja oceny parametrów eksploatacyjnych systemów
srk na siec PKP PLK zaprezentowana i omówiona przez Marcina Kuziemskiego Z-cę
Dyrektora Biura Automatyki i Telekomunikacji PKP PLK.
Konferencja
SITK była wyjątkowa, również z tego względu, że firma Hitachi po raz pierwszy
zaprezentowała się jako następczyni części kolejowej znanego giganta srk z
Grupy Thales – GTS. Hitachi Rail z rozmachem zadebiutowała jako Generalny Partner
wydarzenia.
Konferencję
zorganizowały Koleżanki i Koledzy z Oddziału SITK Kielce z prezesem Grzegorzem Łukasikiem
i honorowym prezesem Wojciechem Rybakiem na czele we współpracy z Biurem
Automatyki i Telekomunikacji PKP PLK pod kierownictwem Dyrektora Marka Białka.