W pierwszym dniu konferencji gościem specjalnym w ramach pierwszej sesji była Minister Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, która przedstawiła stanowisko MTBiGM odnośnie finansowania projektów w zakresie infrastruktury drogowej w perspektywie lat 2014-2020. Potwierdziła przy tym kwotę alokacji dla Polski planowaną na ponad 24 mld euro. Istotnym elementem realizacji planów będzie wdrożenie instrumentu Connecting Europe Facility („Łącząc Europę”), który Minister Wolińska-Bartkiewicz określiła jako „bardzo dobry, ponieważ zaprojektowany przez transportowców dla transportu”. Natomiast środki z Funduszu Spójności, oraz część ze wspomnianego instrumentu, łącznie ponad 24 mld euro dla Polski zostanie wykorzystane głównie w sektorach kolejowym i drogowym, przy czym 12 mld euro na samą infrastrukturę drogową w zakresie dróg ekspresowych i obwodnic na drogach krajowych. Minister Wolińska dementowała też pojawiające się w mediach pogłoski, jakoby Ministerstwo kasowało jakiekolwiek projekty finansowania w zakresie drogi ekspresowej S3.


W panelu dyskusyjnym kończącym sesję pierwszą padło wiele pytań związanych z dokumentacją i finansowaniem projektów, na co ze strony GDDKiA odpowiedziano następująco: „Konsultowaliśmy i nadal będziemy konsultowali wzorcowe dokumenty kontraktowe. Właśnie przekazaliśmy do opiniowania wszystkich zainteresowanych kolejną partię dokumentów wypracowanych we współpracy z przedstawicielami branży. Chcemy jednak, żeby wszyscy Ci, którzy nie uczestniczyli w pracach zespołów roboczych i nie dostali informacji wprost od przedstawicieli branży, mieli takie same szanse na zapoznanie się z wynikami konsultacji oraz zgłoszenie własnych uwag. Wszystkie przeanalizujemy, a modyfikowane dokumenty będą upubliczniane. Proces konsultacji będzie stały, więc nie ma obawy, że przestaniemy prowadzić dialog z branżą. W wyniku tego dialogu prac zespołów roboczych, wyciągając wnioski z poprzedniej perspektywy, GDDKiA wprowadza m.in. podział projektów na krótsze odcinki, odnawialne zaliczki dla wykonawców, rozliczanie ryczałtowe w wydłużonym czasie, pozacenowe kryteria na wybór inżyniera kontraktu. Będziemy także preferowali model "Projektuj i buduj". ”


Tematyka trzydniowej konferencji w ramach kolejnych sesji obejmuje zagadnienia dotyczące: Inteligentnych Systemów Transportowych, problematyki dróg w aglomeracjach miejskich, technologii nawierzchni drogowych, utrzymania i zarządzania siecią drogową, aspektów mostownictwa, ochrony środowiska i kwestii prawnych w drogownictwie.                


Roli prowadzących kolejnych ośmiu sesji podjęli się:dr inż. Andrzej Żurkowski, Prezes, SITK RP, prof. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska, Tomasz Kamiński, ITS, prof. Wojciech Suchorzewski, Politechnika Warszawska, dr inż. Lesław Bichajło, Politechnika Rzeszowska, Norbert Wyrwich, GDDKiA, dr hab. Paweł Mickiewicz, GDDKiA, Jakub Troszyński, GDDKiA.


Patronatu medialnego wydarzeniu udzieliły miesięczniki: „Drogownictwo” oraz „Transport Miejski i Regionalny”.




Dodatkowych informacji udziela:

Agata Pomykała, Sekretarz Generalna

Stowarzyszenie Inżynierów                                                                           
i Techników Komunikacji                                                                                Rzeczpospolitej Polskiej                                                                               
+48 516 039 535                                                                                 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Powstało w 1946 roku, dziś tworzy je 29 Oddziałów oraz Zarząd Krajowy. Stowarzyszenie zrzesza inżynierów, przedstawicieli środowiska akademickiego, osób związanych przez lata z branżą transportową. Jako organizacja pozarządowa Stowarzyszenie realizuje swoją działalność statutową, organizując konferencje, seminaria i szkolenia poświęcone szerokim aspektom dziedziny transportu, prowadząc działalność rzeczoznawczą oraz służąc kapitałem wiedzy swoich członków w pracach dla rządu i środowiska biznesowego.